Banner
TTA :: Le Tramway Touristique de l’Aisne d’Erezée - Manhay
Slogan du site

Le TTA, tramway touristique de l’Aisne exploite un tronçon d’une authentique ancienne ligne vicinale ardennaise (chemin de fer secondaire). Au départ de la gare dotée de toutes les commodités modernes et dans laquelle se trouvent une cafétéria & un musée, des véhicules d’autrefois dont certains sont centenaires vous emmèneront pour une balade dans la nature à travers des paysages vallonnés épargnés par le temps. Longeant l’Aisne sur une bonne partie de son trajet, le tramway vous fera découvrir une faune et une flore typiques des Ardennes. Longeant l’Aisne sur une bonne partie de son trajet, le tramway vous fera découvrir une faune et une flore typiques des Ardennes.

Over de Touristische Tram van de Aisne
Artikel gepubliceerd de 24 februari 2015
laatst gewijzigd de 15 september 2015

door webmaster
logo imprimer

Over de Touristische Tram van de Aisne

De Tramway de l’Aisne (TTA) is een van de oudste toeristische spoorlijnen actief sinds 1966. De TTA baat een gedeelte van een in ongebruik geraakte landelijke buurtspoorweg uit, dit spoor ligt diep in de provincie Luxemburg, België, tussen Érezée en Dochamps.

De stichting van het VZW

De vereniging zonder winstoogmerk (VZW) Toeristentram van de Aisne (TTA) is opgericht op 18 september 1964 door leden van het VZW( Vereniging voor het Museum van de Tram) (Amutra) die sinds 1961 in het oude station van Schepdaal het museum van de Buurtspoorwegen beheert, de buurtspoorweg is een netwerk van hoofdzakelijk smalspoor de Buurtspoorwegen (NMVB). Het beoogde doel was lokale trams te laten rijden op plaatsen waar nog maar enkele netwerken bestonden van elektrische trams van de voorstad of interlocaal van de NMVB. Bij het zoeken naar een smalspoor dat men nog uitgebaat kon worden door vrijwilligers en dit voor muséologische en toeristische doeleinden. De ontmoeting met de burgemeester van Dochamps was doorslaggevend, laatstgenoemde overwoog immers van zijn kant om een afdeling van de lokale lijn Melreux - Comblain-la-Tour te behouden met het oog er een toeristische trekpleister van te maken voor zijn gemeente. De onderhandelingen met de NMBS lopen op 1 april 1965 uit op een contract waar het staatsbedrijf het gebruiksrecht van de afdeling van 11,2 km beginnende bij de Brug van Érezée - Lamorménil aan het VZW TTA afstaat, indien zij alle kosten van herstel en onderhoud voor hun rekening nemen; wat ook gebeurde.

Het historisch overzicht

Wanneer het VZW TTA in 1965 het recht verkrijgt om het baanvak van de spoorlijn tussen de Brug van Erezée en Lamorménil te beheren,was de spoorlijn Melreux-Manhay al sinds eind 1959 buiten gebruik gesteld. De voornaamste lokale installaties bevonden zich in Melreux en Manhay terwijl aan de Brug van Erezée het kleine huisje van de water- en koolkeserve afgebroken waren. Er bestond geen enkele infrastructuur meer om het ongebruikte baanvak terug in dienst te nemen Bovendien was er al 300 meters van het spoor naar Dochamps afgebroken. In 1965 begonnen de herstellingen aan de spoorlijn, alle wilde begroeiing werd gemaaid en men voorzag in de vervanging van de slechtste dwarsliggers. Twee wagons en een dieseltrein buiten dienst (AR 133) komen aan op de spoorlijn en werden geparkeerd op de zijsporen van Blier.

In 1966 maakt de dieseltrein het mogelijk de spoorlijn vlugger te herstellen, deze dieseltrein werd hersteld in de NMBS-werkplaats van Cureghem. De uitbating voor de toeristen begint op 25 juni op de zes kilometers van het baavak tussen de Brug van Erezée - Forge-à-la-Plez. Nog hetzelfde jaar kon men tot in Dochamps rijden maar zonder de spoorwisseling te gebruiken daar de sporen waren opgebroken op ongeveer 300 meters tussen tussen Dochamps en Lamorménil.

In 1967 werd een stelplaats gebouwd (opgetrokken in natuursteen van de streek) met een bundel van vier sporen in Blier, terwijl aan de brug van Erezée een bescheiden houten paviljoen gebouwd werd om de toeristen te ontvangen. Ook werd er nog rollend materiaal aangekocht waaronder de typische stoom locomotief (Scarpe) van de Franse Departementale Spoorwegen en een stoomlocomotief van de buurtspoorwegen, type 18 (HL 1076).

In 1968 treedt de stoomtractie in dienst.

In 1970 wordt een buurtspoorwegsignalisatie geplaatst tussen het eindpunt van de Brug van Erezée en de stelplaats van Blier.

In 1971 werd een tweede buurtspoorweglocomotief van Type 18 (HL 1075) aangekocht.

In 1973 werd de stoomlocomotief Scarpe in dienst gezet.

In 1975 wordt de elektrische tractie in dienst gesteld door middel van een treinstel bestaande uit twee oude Vervierse stadstrams met tussenin een goederenwagen met elektrische stroomgroep. Het is het eerste, en kortstondige verschijnen van een elektrische tram in de Provincie van Luxemburg.

In 1976 vernietigt een storm het enkelspoor signalisatie.

In 1978 koopt de TTA het koninklijk rijtuig (A 165) van de Ardennen aan en herstelt deze.

In 1985 ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de NMVB, wordt de tweede buurtspoorweglocomotief type 18 (HL 1075) in dienst gesteld.

In 1989 worden, door de veroudering van de stoomketels, de stoomlocomotieven buiten dienst gesteld.

In 1992 wordt het lijngedeelte tussen Forge-à-la-Plez en Dochamps hersteld en in dienst genomen.

In 1994 worden de 300 ontbrekende meters spoor tussen Dochamps en Lamorménil heraangelegd. De lijn is berijdbaar tot de brug over de Lue.

In 2005 wordt een modern stationsgebouw aan de Brug van Erezée ingewijd. Zij omvat een onthaalruimte, een V.V.V kantoor, een cafeteria en sanitaire voorzieningen. Op de eerste verdieping bevindt zich een tentoonstelling over de geschiedenis van de tram.

In 2006 wordt een wijkspoor gebouwd in Dochamps en laat het verkeer toe met bijwagens tussen tussen Forge-à-la-Plez en Dochamps. De lengte van de lijn bedraagt 9,4 km en het herstellen van het resterende stuk van 1,8 km zou het mogelijk maken om het einde van de lijn in Lamorménil te bereiken.

In 2009 voorziet de dienstregeling nog steeds verkeer tussen de Brug van Erezée en Forge-à-la-Plez.

Uitbreiding naar Lamorménil

De renovatie van het tramspoor tot Lamorménil is met een totale begroting van 873.000 euro in uitvoering. De werkzaamheden genieten van de financiële steun van het Waals Gewest, de provincie Luxemburg en de gemeenten Érezée en Manhay. De werkzaamheden worden uitgevoerd door de tijdelijke vereniging SOCOGETRA en FERROTECH.

De werkzaamheden omvatten de wederopbouw van een brug, het aanleggen van een nieuw betonnen dak, het herstel van het bestaande spoor tussen Forge-à-la-Plez en Dochamps (momenteel gesloten baanvak) en de totale wederopbouw van het baanvak tussen Dochamps en Lamorménil (baanvak waar sinds 1959 geen enkele tram meer gereden heeft).

De werkzaamheden startten in september 2013 met de ontbossing van de spoorbedding tot Lamorménil.

Uitbating

Sinds Pasen 2015 wordt de ganse lijn uitgebaat tussen de Brug van Erezée en Lamorménil.


Kalender

komende evenementen

0 | 5

28-10 : De tram rijdt
02-11 : De tram rijdt
03-11 : De tram rijdt
04-11 : De tram rijdt
09-12 : De tram rijdt


bullet point Sitemap bullet point Contact bullet point

RSS

2013-2017 © TTA : : Le Tramway Touristique de l’Aisne d’Erezée - Manhay - Alle rechten voorbehouden